We hebben elkaar nog veel te vertellen ...

06-10-2014 18:29

        .

 

Op NPO 4 is de lijst "Hart & Ziel" aan de beurt, waarop waarschijnlijk mijn verhaal (op nr. 150) over mijn liefde voor de opera 'Porgy and Bess' van George Gershwin. De lijst met verhalen klinkt  8 oktober van 9 tot 12 's morgens !

Ja hoor... het verhaal staat inderdaad al op de website van NPO4 "Hart & Ziel":

Porgy and Bess
Gershwin, George
'Je hebt last nog last van je puberteit', zeiden m'n medeleerlingen (1) van de -toen nog in ontwikkeling zijnde havo- op weg naar het mooie onderwijsvak, waar we op de 'kweekschool voor onderwijzers' alles over zouden leren. 'Dit is toch geen normale muziek!' plaagden m'n zus en zwager, 'zoiets vind je maar tijdelijk leuk'... Ik bezocht enkele malen de film die mij meesleepte naar die wereld, waarin onderdrukking van de 'neger' nog steeds een feit was, de dood van Robbins... 'Clara, Clara, won't you be downhearted...' 'Gone, gone, gone, he's gone, gone, gone, klagelijk gezongen door de omstanders rond de baar. 'Als deze film en muziek je toch zo bezig houdt, houdt dan een spreekbeurt', zei onze leraar Nederlands (2)   . Dat heb ik gedaan, heel enthousiast, terwijl de klas luisterde naar de grammofoonplaat. Enkele dagen later zat onze hele klas met onze leraar Nederlands in de bioscoop en bekeek vol bewondering de film 'Porgy and Bess'. Een schoolvriend van me (3) , zong, terwijl we naar het strand liepen, heel hard over straat: " 'Oh Lord, I'm on my way'... De liefde voor deze prachtige muziek beschreef ik in m'n eindscriptie cultuur met als onderwerp "Ontmoeting tussen jazz en symfonie', Gershwin en zijn neger-volksopera 'Porgy and Bess ' (4). Wie ik nooit mag vergeten, is mijn jongste oom die rond mijn 14e dit vuur van Gershwin in me deed ontbranden. 'Dank je wel, (oom) Bob!'(5)

Jan Willem, Terneuzen  

(1) ... dat waren jullie dus ...

(2) ...dhr. Oosterbeek

(3) ...Onno

(4) ...ik had er wel mooi een 8 voor !

(5) ... hij ruste in vrede ...

...alleen de laatste (zwart weergegeven) zin werd door Hans Smit in 'Hart & Ziel' voor de radio NPO4 voorgelezen... Een postuum eerbetoon aan mijn overleden lievelingsoom die ik gewoon''Bob' noemde ! Ere wie ere toekomt !!

 

Aaaach, ja, jij was al zó veel verder dan ik indertijd!

Gershwin is een paar jaar later mijn leven weer binnengeslopen via mijn echtgenoot. Die heeft de Rhapsody in Blue gespeeld op een eindexamen en later in recitals Preludes van GG (mooie uitvoering van Krystian Zimerman op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=3_pfI1k_DjQ)

Maar écht gehaald heeft hij het toch niet, altijd kwam ik weer terug bij de klassieken en de romantiek.

Leuk om te lezen, JW, en leuk ook dat NPO4 het heeft geplaatst.

 

Ja inderdaad we zijn toen met z`n allen naar die Film geweest! Was dat in het Apollotheater? Ik dacht het wel.
Ik ben dat jaar ook stiekem met de moeder van Inez naar de Film Mensen van Morgen geweest.
Daar woonde ik toen op kamers. Die moeder schreef een spijbelbriefje ik was zg ziek.
Ineens denk ik aan Lizzy uit the Importance of being Earnest. Dat lazen we en bij Lizzy keek de leraar steeds naar Liesbeth.
Toen zijn we met z`n allen naar de Stadsschouwburg geweest.
Gek hoe al die dingen dan weer boven komen!
Groet
Onno

 

Goed, dat je dat nog allemaal weet ! ... we zijn ook nog eens naar de toneelvoorstelling ‘Der zerbrochene Krug’ geweest, vlak bij school in de RAI... iedereen heeft toen de ‘cast’ weggefloten... het doek viel en ... ze gingen er allemaal vandoor... zurück in die Heimat Glimlach
 
Groet, JW